.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیشگیری از ابتلا به شپش با رعایت بهداشت فردی
رعایت بهداشت فردی مهمترین اصل پیشگیری از ابتلا به شپش سر است.

به گزارش شمال نیوز ، دکتر زینب آریانیان متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل در گفتگو با گفت: شپش سر حشره ای کوچک، خونخوار و بدون بال به اندازه ۲ تا ۳ میلیمتر است که قادر به پرواز کردن و جهیدن نیست و حرکت لغزشی داشته و هیچ گونه بیماری را به فرد دیگری منتقل نمی کند.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل آلوده به صورت مشترک باعث شیوع بیماری در جامعه می شود، افزود: شپش سر می تواند از طریق تماس مستقیم و ازدحام جمعیت از سر فرد آلوده به سر فرد سالم و ،از راه تماس با وسایل فرد مبتلا مانند بالش، پتو، ملحفه، برس، شانه، گیره مو، گل سر، مقنعه، شال، روسری، چادر، کلاه و حوله حمام و وسایل آرایش مو قابل انتقال است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ابتلا به بیماری شپش دلیل بر عدم رعایت بهداشت و نظافت نیست و هر کسی از هر طبقه اقتصادی و اجتماعی و با هر سطح سوادی ممکن است مبتلا شود.

دکتر زینب آریانیان با بیان اینکه بیشترین شیوع در کودکان سنین مدرسه و دختر بچه ‌ها است، افزود: سرایت این بیماری بسیار سریع و از فردی به فرد دیگر است واگر فرد مبتلا به موقع به پزشک مراجعه کند چرخه انتقال سریع بیماری شکسته شده و از درگیری سایر افراد جلوگیری می‌شود.

وی علائم این بیماری را به صورت خارش شدید پوست سر برشمرد و گفت: گاهی اوقات این خارش به حدی شدید است که سبب عفونت پوستی می ‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درمان دارویی شپش سر برای از بین بردن شپش بالغ در افراد آلوده، زدودن تخم های شپش رشک از موهای سر افراد آلوده با استفاده از سرکه، انجام اقدامات جانبی شامل ضد عفونی و گند زدایی وسایل و محیط و درمان دسته جمعی اطرافیان فرد مبتلا را از مراحل درمان صحیح و کامل شپش سر نام برد.

دکترآریانیان با اشاره به اینکه درمان آن شامل شامپوهای حاوی مواد شیمیایی است که سبب مرگ شپش ‌ها و جداشدن تخم ‌ها از ساقه ‌ها می ‌شوند افزود: استفاده در دو نوبت با فاصله از یکدیگر از شامپوهای پرمترین و لیندان به درمان این بیماری کمک می کند.

وی گفت: بعد از یک بار مصرف شامپو قدرت انتقال شپش از بین می‌رود و پس از یک بار مصرف آن رفتن به مهد کودک و مدرسه بلامانع است و نیازی نیست به مدت طولانی بچه‌ها از رفتن به محیط بیرون منع شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل به شستن همه لباسها و ملحفه ها، وسایل شخصی که فرد شپش‌زده در ارتباط بوده اند با آب داغ، قرار دادن اجسام غير قابل شستشو به مدت يک هفته در کيسه پلاستيکی با درب بسته، عدم استفاده از وسایل آرایش عمومی و دفع به موقع مو در آرایشگاه ها و عدم استفاده از لوازم شخصی دیگران مثل برس، شانه، حوله حمام، روسری، شال، مقنعه، چادر، کلاه به عنوان اقدامات مهم بهداشتی در کنترل شیوع این بیماری است.

دکتر آریانیان به والدین هشدار داد: از درمان های بی پایه و اساس علمی و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک همچون سموم کشاورزی در درمان این بیماری ساده پرهیز کنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.